sobota, 6 czerwca 2009

Stalowy Bagaż





Wyguglałem dziś spod ziemi jeden z zakopanych do niedawna skarbów polskiego rocka. Nareszcie! Aisak dodał od siebie 8 utworów z ostatniego etapu działalności wrocławskiego Stalowego Bagażu - z Leonardem Kaczanowskim (można również znaleźć sporo nagrań tego artysty). Ponad ćwierć wieku tego nie słyszałem (oprócz Morza ognia i Synów nocy, jedynych znalezionych w archiwum PR3 w drugiej połowie lat 90.)
i trzeba przyznać, że całkiem świeżo to brzmi:
1. Bądź sobą
2. Opera
3. Morze ognia
4. Synowie nocy
5. Aisak
6. Weź mnie
7. Spowiedź
8. Wielki błąd
Leonard Kaczanowski - śpiew i klawisze
Aleksander Mrożek - gitara
Kazimierz Cwynar - bas
Andrzej Polak - perkusja
Utwory 3. i 4. z repertuaru Nurtu - starszej o dekadę grupy Cwynara (na marginesie: przez jakiś czas myślałem, że Krzysztof to Kazimierz i odwrotnie) i Mrożka.
Jeżeli dobrze sobie przypominam, do 7. i 8. słowa napisał Maciej Zembaty.
{tekst Wielki błąd pojawił się na Jamendo w 2006 roku w 2 wykonaniach RS&GB.}
Nagrania 1-6 powstały chyba pod koniec 1982 r., a ostatnie dwa jakoś wiosną, ale już nie wiem: 1983 czy 84? Muszę zapytać Aisaka - coś mi podpowiada, że pod tym nickiem ukrywa się Leonard Kaczanowski lub ktoś z Jego bliskich...

11 komentarzy:

mietek pisze...

wiosna 83 na pewno (nie 84), w szóstej klasie wtedy byłem.
Zembaty - owszem, to fakt.
wielkie wielkie dzięki!!! myślałem, że nie usłyszę już tego przed śmiercią.

toller pisze...

Ja w dziewiątej, ale nadal się waham. Ale za to też nie miałem już nadziei.

mietek pisze...

no co Ty, wtedy nie było dziewiątej klasy...
"nauczyłem dziewice kankana, podgryzałem dziewczynom kolana, opierałem jabłka pod włos, aż krzyczały na cały głos" - kurde, wszystko pamiętam. a 26 lat tego nie słyszałem.
natomiast, szanowny Kolego, doskonale też pamiętam nagrania Bagażu z przełomu mojej czwartej i piątej klasy - czyli lato 1981, chyba ich pierwsze bez Izy T. - do których napisał teksty Jan Kaczmarek. "Baczność, stopy razem i wdech, baczność, równo stać w szeregu, od brzegu do brzegu, baczność,
musztra coś tam coś tam działa znakomicie, zwłaszcza na trawienie i wzrok, w pewnych razach nawet zastępuje życie, byleś dobrze wypełnił ją" i takie hardrockowe to było. chyba Cwynar na wokalu był. może i to gdzieś wypłynie?

Anonimowy pisze...

Tylko dlaczego tak unikalne nagrania w tak złym formacie. Ech..:-(

Piotr K. pisze...

Byłem na ich koncercie w 81 roku (jednym z moich pierwszych) grali jako grupa poprzedzająca Kombi. Mój znajomy miał ten koncert nagrany na Grundigu ale kaseta gdzies przepadła. Przypadli mi do gustu bo grali ostrzej niż Kombi, a jako kilkunastolotek tolerowałem tylko ciężką muzykę. Kombi to wtedy był dla nas obciach. Pamiętam że nawet po koncercie kupiłem sobie ich znaczek

toller pisze...

PIOTRK: Ja byłem na SB w marcu 1983, nie grali tych 2 ostatnich kawałków z zestawu, ale było chyba 12-14 innych. W tym prawdopodobnie nowofalowa wersja BACZNOŚĆ. Była też jakaś piosenka o paszporcie.
Ja zaczynałem kurdejakpóźnozapóźno,gdzieś tak w 7 klasie od Bitelsów, potem była już na długo długo MMG i polska scena, a przez jakiś czas młodzieńczy tak jak u Ciebie prawie wyłącznie - obok polskich grup - hardmetale.

MAREKJAREK: Po 25, a nawet 26 lat czekaliśmy na te nagrania ocierając się powoli o śmierć i raczej nieważne czy to jest flak empeczy czy empezero we flacu:}
Spróbuj może z Aisakiem?

MIETEK: No dobra - w pierwszej. I nie podejrzewałem Cię o to, że nad myślenie przedkładasz trawienie:} tam było MYŚLENIE I WZROK:} Ale podziwiam Twoją pamięć! Natomiast ja nigdy nie mogłem rozszyfrować tego W PEWNYCH RAZACH NAWET.
Tak, chyba Cwynar śpiewał. W SB wokalistą był też przez jakiś czas Lesław (obecnie Leslie) Kot.

Wypłynęło, ale marnej jakości, z parokrotnej raczej przegrywki. Poza tym mam problemy ze sprzętem do ripowania (może jakoś w końcu ominę ten problem, bo znalazłem parę archiwaliów)

http://odsiebie.com/pokaz/3325383---9535.html

toller pisze...

Zdziwiłem się czytając o Mrożku na Wiki: w latach 74-77 działał jako muzyk studyjny w Amiga Studio i Berliner RundfunkJako oraz jako aranżer współpracował z Niną Hagen!

mietek pisze...

zgadza się, "myślenie". teraz z kolei zwątpilem w "W pewnych razach", może to bylo "w większych dawkach".
dzięki!

Anonimowy pisze...

czy można to skądś ściągnąć? miałem to kiedyś nagrane na grundigu jak chodziłem do ogólniaka. od wielu lat szukam tych nagrań i nie mogę zdobyć.
pozdrawiam. ciubaka@poczta.onet.pl

Anonimowy pisze...

czy można to skądś ściągnąć? miałem to kiedyś nagrane na grundigu jak chodziłem do ogólniaka. od wielu lat szukam tych nagrań i nie mogę zdobyć.
pozdrawiam. ciubaka@poczta.onet.pl

toller pisze...

No, tak, plik nie istnieje, ale kopia znalazła sie tutaj:
https://rapidshare.com/#!download|509p3|297230450|Stalowy_Bagaz.rar|41548|0|0
Hasło: tocomigra
PZDR